Idén till Frälsningsarméns papperskasse utvecklades redan hösten 2002 på Force F&B. Kampanjen gick hösten 2003 och Papperskassen såldes den julen och flera jular därefter på Hemköp för 10 kronor. Pengarna gick till Frälsningsarméns hjälpverksamhet.
Kund: Frälsningsarmén Sverige, Jan Kempe
Byrå: Force F&B och Forsman & Bodenfors
Arbetsgrupp: Staffan Forsman, Pål Eneroth, Staffan Håkanson, Håkan Sandsjö- AD, Lars Jönsson, Martin Ringqvist - Copywriter, Hans Andersson, Jenny Björsne - Projektledare
Fotograf: Lasse Kärkkäinen
Priser: Guldägg i ideella organisationer, Guldägget 2003.
Guldäggsjuryns motivering: ”En kampanj som har kraften att förvandlas från förpackningsdesign till printreklam till event till utomhusreklam för att slutligen bli ett rörligt media är en bragd värd att applådera. En bärkraftig idé skulle man ha sagt i Göteborg. I Guldäggsjuryn säger vi bravo!”
Comments