Tre aktuella böcker om ekonomi utgivna av bokförlaget BAS, Handelshögskolan i Göteborg
Bankernas kreditförluster 1988 – 1995 – av Björn Carlsson och Henrik Nyblom
Efter förra bankkrisens kan man fråga sig vilka förluster bankerna egentligen gjorde och hur de tre svenska storbankerna – Nordbanken, SEB och Svenska Handelsbanken redovisade sina kreditförluster – före, under och efter bankkrisen. En fortfarande aktuell bok som tilldelades Ernst & Youngs pris för bästa uppsats i externredovisning 1996.
Ett flytande fenomen – Thomas Polesie filosoferar
Omslag och inlaga till ”Företag i tiden – Ett flytande fenomen” av Thomas Polesie, professor i företagsekonomi.
En fritänkande liten skrift på 200 sidor om ekonomi och företagande.
VD:n har ordet: Bilden av det Goda Företaget – text och siffror i VD-brev
– En avhandling av Kristina Jonäll
En av de viktigaste uppgifterna för ett företags VD är att skapa en positiv bild av företaget – bilden av det goda företaget. Men vad betyder det? Handlar det om att visa upp vad företaget tillför sina kunder? Eller om att presentera siffror över företagets lönsamhet?
Doktorand Kristina Jonäll analyserar i denna avhandling vad som kommuniceras i VD-breven i tre svenska storföretags årsredovisningar – SKFs, SCAs och Ericssons.
De flesta VD-brev författas inte av företagsledaren själv. Många gånger används tex PR-byråer. Gemensamt för företagen är strävan att visa upp en bild av ett framstående och fantastiskt företag med unika förutsättningar att tillfredsställa mänsklighetens behov. Hur påverkar denna ofta glättiga bild av företaget aktieägarna och andra intressenter? Läs mer om avhandlingen här.
Läs om förlaget: BAS (Business Administration Studies)
Kund: Bokförlaget BAS, Handelshögskolan, Göteborgs Universitet
Byrå: Sandsjö Action
Grafisk form, illustration och original: Håkan Sandsjö
Comments