Här nedan presenteras fyra case som visar på hur taktisk reklam och direktmarknadsföring byggt varumärke över tid och samtidigt genererat resultat. Ett samhällskommunikations-case från Utveckling Nordost, ett konsument-case från Reseguiden, ett exempel på långsiktig direktreklam/insamlings-DR för Frälsningsarmén och ett varumärkesstrategiskt BtB-case för Christian Berner.
Enligt Action metoden: Preaction / action / reaction & satisfaction
_________________________________________________________________________________________
Utveckling Nordost – Sveriges största EU-projekt inom stadsutveckling, 2011–2013

Bakgrund: preaction
Hammarkullekarnevalen, SKF och Vättlefjäll. Yannick Tregaro, Sven Wollter, Jens Lekman, Laleh och hiphop-artisten Lani Mo. Några exempel med anknytning till nordost. Angered och Östra Göteborg utgör en fjärdedel av Göteborgs yta. Här finns frisk luft och gott om vildmark. Man kan se kor och hästar som betar längs kullarna.
Det är i nordost som framtidens Göteborg växer fram. Här bor var femte göteborgare, det finns ung arbetskraft och mark för nya företag. Det talas över hundra språk och här finns kontakter över hela världen. I nordost finns plats för många perspektiv och rum för nya tankar. Utveckling Nordost är en satsning för att skapa nya jobb, mer kultur, fler mötesplatser och ett gott liv.
Utveckling Nordost är det hittills största EU-projektet inom stadsutveckling i Sverige 2011–2013. Det genomfördes med stöd från EU:s strukturfond och Göteborgs Stad tillsammans med Business Region Göteborg, lokalförvaltningen, park- och naturförvaltningen, stadsdelsförvaltningarna Angered och Östra Göteborg samt trafikkontoret. Sammanlagt satsades 123 miljoner kronor.
Projektet skulle utveckla och satsa på näringsliv, kultur, stadsmiljö och vision & kommunikation. Målet var nya arbetstillfällen och ökad attraktionskraft i den här delen av Göteborg. Man skulle också skapa en modell för breda stadsutvecklingsprojekt.
Totalt genomfördes 18 olika delprojekt – allt ifrån att bidra till nya företag, rusta upp kulturhus, parker och andra mötesplatser, stödja kulturentreprenörer till att ta fram en handlingsplan för destinationsutveckling. Redan från början lades stor vikt vid kommunikation och informationsspridning.
Utveckling Nordost har fyra teman: näringsliv, kultur, stadsmiljö och vision & kommunikation.
Lösning: action
Gödbädden – målgruppsdrivet, inkluderande och involverande
Sandsjö Action tog fram en organisationsstrategi för hur alla arton delprojekten skulle förhålla sig till varandra. Vilka som skulle kommuniceras brett eller inte kommuniceras. Samt en kommunikationsstrategi som kort kan sammanfattas i begreppet ”Gödbädd”.
Syftet med att kommunicera projektets aktiviteter, insatser och resultat var att invånare och organisationer skulle få förtroende för utvecklingsarbetet. Det var viktigt att inte kommunicera uppifrån utan hjälpa fram allt bra som redan finns i nordost. Leta efter det befintliga engagemanget. Hylla, tipsa, lyfta fram, till exempel genom många loggor istället för få. Att inte självklart vara huvudavsändare utan vara en ”gödbädd” för alla som vill ha mer nordost!
Sandsjö Action tog även fram grafisk profil, logotyper, webbplatser, strategier i sociala medier och producerade all digital- och print-kommunikation som utställningar, event, tidningar, affischer och hundratals artiklar och annonser.
Resultat: reaction & satisfaction
Framtidens Göteborg växer i nordost
Människor möttes, många nya jobb och företag skapades, mötesplatser rustades upp och kulturaktörer vidareutvecklade sina affärsidéer. Minst 40 nya företag startades genom Utveckling Nordost (målet var 16 företag).
Läs mer här.
En välbesökt hemsida och Facebookgrupp, Metro-inlagorna Nordost i fokus, Förfesten i nyinvigda Angereds Stadspark, Körslaget med Martin Rolinski och Angeredskören, dokumentärfilmerna Drömmar i nordost och utställningen Min plats på kartan, Stadslandet Göteborg (om grön och socialt hållbar stadsutveckling), samarbetet med Direktpress Göteborg och eventet Nordost i Nordstan är några exempel på lyckade satsningar under Utveckling Nordosts två år.
För att mäta kommunikationens framgång, genomfördes två stora intervjuundersökningar med personer ”på stan” (Medieundersökning, maj 2012, 1000 intervjuer och Effektmätning, november 2013, 751 intervjuer, Hanne K Larssen). I första undersökningen svarade 36% att de kände till att det pågick olika förbättringsarbeten i Bergsjön och Angered som Utveckling Nordost stod bakom. Hösten 2013 hade denna andel ökat till 65%. Den sista undersökningen gjordes i anslutning till den fyrsidiga inlagan om nordost som publicerades i tidningen Metro. En av tre som sett Metrobilagan svarade att de fått en mer positiv bild av nordost – en förändring som är jämt fördelad över Göteborg. Metroinlagan fick genomgående höga värden och den påverkade bilden av nordost i positiv riktning både i och utanför nordöstra Göteborg.
Lite mer statistik
Antalet unika besökare på webbplatsen: ca 24 000
Antalet artiklar och inslag i massmedia: 264 – varav 96,5% varit positiva och/eller neutrala
Antalet unika visningar på You Tube-kanalen cirka 30 000
Några röster från slutkonferrensen:
”Framgångsfaktorerna har varit ett nytt arbetssätt där man gått från att jobba i stuprör till att verka på tvären”
Ann-Sofie Lagerstedt (FP)
”Man har fokuserat på styrkor och potentialer, istället för enbart brister. Göteborg behöver nordost med alla dess resurser för att staden ska kunna växa”
Robert Hammarstrand (S)
”Vi har försökt stärka det som redan finns och blivit ”gödbädden” som vi ville bli”
Susan Runsten, Projektledare Utveckling Nordost
Se informationsfilmen om projekt Utveckling Nordost
Producerad av Carl-Pontus Hjorthén och Martin Jönsson, Svenska Grammofonstudion, 2013.
Se fler jobb här. Läs mer på utvecklingnordost.se Dokumentation av projekten (pdf: på 72 sid)
Bolaget Utveckling Nordost söker ny finansiering under 2014.
_________________________________________________________________________________________
reseguiden.se — Nordens ledande jämförelsesajt för att söka och hitta resor
Bakgrund: preaction
Reseguiden är en sajt som gör det enkelt att jämföra och hitta rätt resa till rätt pris. Inspiration, tips och resminnen från andra resenärer på medlemsforumet är en viktig del. Reseguiden är oberoende och säljer inga egna resor. Sandsjö Action började arbeta med Reseguiden hösten 2005. Då bokade fortfarande många sina resor på vanlig resebyrå. Nätbyråer var relativt okända. Reseguiden behövde förtydliga sin externa kommunikation för att skapa kännedom och dra in folk till sajten. Det taktiska målet var att besökaren skulle besöka reseguiden.se, boka sina resor via sajten och gärna bli medlem.
Lösning: action
Våren 2006 genomförde Reseguiden sin första rikstäckande utomhuskampanj på temat ”Titta så många trevliga resor”. En generös och kaxig kampanj. Genom att peka på ställen där resor såldes, till exempel butikslokaler och tågstationer, hyllade man de 552 reseföretagen som då ingick i Reseguiden. Även en annonskampanj på samma tema producerades.
Året därpå var det dags för en kampanj även riktad mot en yngre målgrupp. Nyheten att man kunde lägga upp sina resefilmer på Reseguidens medlemsforum marknadsfördes med en webb-kampanj och en tävling. Den bästa filmaren vann en resa för två till Thailand. Sandsjö Action har gjort idéerna till Reseguidens mässmontrar i Sverige och vid utlandslanseringar. På TUR-mässan 2008 arbetade vi med konceptet Turistinspiration och priset Årets Turistinspiratör.
Resultat: reaction & satisfaction
Syftet har varit att nå resenärer som ännu inte upptäckt Nordens ledande jämförelsesajt för resor och öka antalet reseföretag knutna till Reseguiden. När vi startade samarbetet, kom en stor del av Resegudiens trafik från mediapartners och affiliates (att jämföra med ett återförsäljarnät i en klassisk distributionskedja). Resultatet av reklamkampanjer och mässor har gjort att fler och fler upptäckt Reseguiden.
Under perioden 2005 – 2008 har andelen besökare som går direkt till www.reseguiden.se ökat med 500%. Reseguiden har breddat sin målgrupp från vana internetanvändare till den vanliga resenären. Besökaren hittar runt 600 reseföretag på ett ställe och idag finns alla stora reseföretag med. Varje månad hjälper Reseguiden över 800 000 resenärer att jämföra och hitta resor. Jämför själv.
Se fler jobb för reseguiden.se >
_________________________________________________________________________________________
Frälsningsarmén — Direktmarknadsföring sedan 2003
”Frälsingsarmén bedriver ett stort socialt arbete bland människor som har det svårt. För att finansiera detta behöver vi ekonomisk hjälp från många människor. Under många år har det därför årligen gjorts tio kampanjer. Tyvärr har behoven inte minskat. Sandsjö Action har sedan 2003 hjälpt oss med direktreklamen till både trogna givare och att rekrytera nya.
Att gång på gång komma fram med nya infallsvinklar och tilltal, på samma koncept, ställer stora krav på både idé och kreativitet. Sandsjö Action har lyckats oerhört bra med detta. De har också varit lyhörda för de värdegrunder som är så viktiga för vår organisation.”
Jan Kempe, Frälsningsarmén
Bakgrund: preaction
Håkan Sandsjö har jobbat med Frälsningsarmén i 12 år. Frälsningsarméns CD, En salig samling >, var ett av mina första och mest lyckade jobb på Force Forsman & Bodenfors. Ett bra exempel på taktisk reklam. Att det behövdes soppkök i Sverige var 1999 politiskt sprängstoff. Projektet förstärkte ett av världens mest välkända varumärken samtidigt som det drog in över sexton miljoner kronor till Frälsningsarméns hjälpverksamhet i Sverige. Även idén till ”Stans dyraste papperskasse” producerades under min tid på Force Forsman & Bodenfors.
Från julen 2003 till julen 2011 producerade Sandsjö Action all Direktmarknadsföring (DM) för Frälsningsarmén. Ett tiotal insamlings-DR och nyhetsbrev om året. Julinsamlingen är den största kampanjen med 600 000 insamlingsbrev.
Lösning: action
Vår utmaning är att behålla eller öka nivån på insamlade medel. Frälsningsarmén rekryterar fler trogna givare genom att främja lojaliteten hos de bästa givarna. Ofta äldre kvinnor. Detta görs bland annat genom nyhetsbrev, som visar på resultaten av varje givares insats och hur pengarna har använts. Återväxten säkras genom nyrekrytering vid större insamlingar.
I kommunikationen användes ofta humor, gärna med självironin som vapen. Vi pratade om hopp snarare än lidande. Tonen är sympatisk men rakt på sak. Ge oss pengar! Förutom insamlingsbrev med inbetalningskort har vi bland annat producerat annonser, vykort, kampanjer i tunnelbanan och restaurangprojekt.
Det är också viktigt att nå nya framtida givare. Ett exempel är Julklappsapparaten, en webb-kampanj där Frälsningsarmén delade ut roliga julklappstips. Mitt i leken påmindes man om att det finns människor som behöver mat, kläder och tak över huvudet. Kampanjen vände sig till en yngre målgrupp och Frälsningsarmén prövade här nya sätt att samla in pengar via SMS och Internet.
Resultat: reaction & satisfaction
Frälsningsarméns attityd väcker sympatier för varumärket samtidigt som man skördar stora framgångar med det konkreta insamlingsresultatet. Medelgåvan bland befintliga givare har ökat. Vi ser också fler unika givare än tidigare. Hanteringen har effektiviserats och nettointäkten har ökat tack vare kraftigt minskade kostnader på grund av bättre träffsäkerhet i utskicken.
Desutom har Sandsjö Action fortsatt att vinna priser och kreativa utmärkelser. Se utmärkelser >
Se fler jobb för Frälsningsarmén Sverige >
_________________________________________________________________________________________
Christian Berner — Ett modernt och framåtsträvande företag med historisk förankring
Bakgrund: preaction
Familjeföretaget Christian Berner har verkat i fyra generationer sedan 1897. Sandsjö Action anlitades redan 2003 för en uppdatering av företagets grafiska profil och logotyp.
Lösning: action
Vi har hjälpt Christian Berner att varsamt modernisera den 90 år gamla logotypen ”Mannen med hjulet”. Förutom uppdatering av logotyp tog vi fram en utförlig kommunikationsplattform och en grafisk profil för trycksaker, annonser, webb och accidensmaterial. Kommunikationsplattformen fastslog ledord som teknisk kompetens, erfarenhet och utveckling samt förtroende, humanism och etiskt ansvar. Kärnverksamheten, handel och teknisk kompetens, sker sedan 2006 inom Christian Berner Tech Trade som ingår i Christian Berner Invest.
Vi tog även fram en logotyp, grafisk profil och en webb-plats till Christian Berner Invest, ett nordiskt investeringsbolag med fokus på teknikhandel och tillverkningsindustri. Kommunikationen ska hjälpa Christian Berner Invest att etablera sig metodiskt och stadigt, som en ny aktör på den finansiella marknaden.
Resultat: reaction & satisfaction
Christian Berner Tech Trade har gått från stadig men svag lönsamhet till tillväxt och stark lönsamhet. Mycket tack vare en tydligare vision och gemensam värdegrund. Idag attraherar man, på ett helt annat sätt än tidigare, duktiga nya medarbetare.
Sedan 2003 har företaget ökat omsättningen från 200 till 300 miljoner kronor. 2007 byggde och flyttade man in i egen fastighet i Mölnlycke Företagspark.
_________________________________________________________________________________________
Enligt Action metoden: Preaction / action / reaction & satisfaction
_________________________________________________________________________________________
Utveckling Nordost – Sveriges största EU-projekt inom stadsutveckling, 2011–2013
Bakgrund: preaction
Hammarkullekarnevalen, SKF och Vättlefjäll. Yannick Tregaro, Sven Wollter, Jens Lekman, Laleh och hiphop-artisten Lani Mo. Några exempel med anknytning till nordost. Angered och Östra Göteborg utgör en fjärdedel av Göteborgs yta. Här finns frisk luft och gott om vildmark. Man kan se kor och hästar som betar längs kullarna.
Det är i nordost som framtidens Göteborg växer fram. Här bor var femte göteborgare, det finns ung arbetskraft och mark för nya företag. Det talas över hundra språk och här finns kontakter över hela världen. I nordost finns plats för många perspektiv och rum för nya tankar. Utveckling Nordost är en satsning för att skapa nya jobb, mer kultur, fler mötesplatser och ett gott liv.
Utveckling Nordost är det hittills största EU-projektet inom stadsutveckling i Sverige 2011–2013. Det genomfördes med stöd från EU:s strukturfond och Göteborgs Stad tillsammans med Business Region Göteborg, lokalförvaltningen, park- och naturförvaltningen, stadsdelsförvaltningarna Angered och Östra Göteborg samt trafikkontoret. Sammanlagt satsades 123 miljoner kronor.
Projektet skulle utveckla och satsa på näringsliv, kultur, stadsmiljö och vision & kommunikation. Målet var nya arbetstillfällen och ökad attraktionskraft i den här delen av Göteborg. Man skulle också skapa en modell för breda stadsutvecklingsprojekt.
Totalt genomfördes 18 olika delprojekt – allt ifrån att bidra till nya företag, rusta upp kulturhus, parker och andra mötesplatser, stödja kulturentreprenörer till att ta fram en handlingsplan för destinationsutveckling. Redan från början lades stor vikt vid kommunikation och informationsspridning.
Utveckling Nordost har fyra teman: näringsliv, kultur, stadsmiljö och vision & kommunikation.
Lösning: action
Gödbädden – målgruppsdrivet, inkluderande och involverande
Sandsjö Action tog fram en organisationsstrategi för hur alla arton delprojekten skulle förhålla sig till varandra. Vilka som skulle kommuniceras brett eller inte kommuniceras. Samt en kommunikationsstrategi som kort kan sammanfattas i begreppet ”Gödbädd”.
Syftet med att kommunicera projektets aktiviteter, insatser och resultat var att invånare och organisationer skulle få förtroende för utvecklingsarbetet. Det var viktigt att inte kommunicera uppifrån utan hjälpa fram allt bra som redan finns i nordost. Leta efter det befintliga engagemanget. Hylla, tipsa, lyfta fram, till exempel genom många loggor istället för få. Att inte självklart vara huvudavsändare utan vara en ”gödbädd” för alla som vill ha mer nordost!
Sandsjö Action tog även fram grafisk profil, logotyper, webbplatser, strategier i sociala medier och producerade all digital- och print-kommunikation som utställningar, event, tidningar, affischer och hundratals artiklar och annonser.
Resultat: reaction & satisfaction
Framtidens Göteborg växer i nordost
Människor möttes, många nya jobb och företag skapades, mötesplatser rustades upp och kulturaktörer vidareutvecklade sina affärsidéer. Minst 40 nya företag startades genom Utveckling Nordost (målet var 16 företag).
Läs mer här.
En välbesökt hemsida och Facebookgrupp, Metro-inlagorna Nordost i fokus, Förfesten i nyinvigda Angereds Stadspark, Körslaget med Martin Rolinski och Angeredskören, dokumentärfilmerna Drömmar i nordost och utställningen Min plats på kartan, Stadslandet Göteborg (om grön och socialt hållbar stadsutveckling), samarbetet med Direktpress Göteborg och eventet Nordost i Nordstan är några exempel på lyckade satsningar under Utveckling Nordosts två år.
För att mäta kommunikationens framgång, genomfördes två stora intervjuundersökningar med personer ”på stan” (Medieundersökning, maj 2012, 1000 intervjuer och Effektmätning, november 2013, 751 intervjuer, Hanne K Larssen). I första undersökningen svarade 36% att de kände till att det pågick olika förbättringsarbeten i Bergsjön och Angered som Utveckling Nordost stod bakom. Hösten 2013 hade denna andel ökat till 65%. Den sista undersökningen gjordes i anslutning till den fyrsidiga inlagan om nordost som publicerades i tidningen Metro. En av tre som sett Metrobilagan svarade att de fått en mer positiv bild av nordost – en förändring som är jämt fördelad över Göteborg. Metroinlagan fick genomgående höga värden och den påverkade bilden av nordost i positiv riktning både i och utanför nordöstra Göteborg.
Lite mer statistik
Antalet unika besökare på webbplatsen: ca 24 000
Antalet artiklar och inslag i massmedia: 264 – varav 96,5% varit positiva och/eller neutrala
Antalet unika visningar på You Tube-kanalen cirka 30 000
Några röster från slutkonferrensen:
”Framgångsfaktorerna har varit ett nytt arbetssätt där man gått från att jobba i stuprör till att verka på tvären”
Ann-Sofie Lagerstedt (FP)
”Man har fokuserat på styrkor och potentialer, istället för enbart brister. Göteborg behöver nordost med alla dess resurser för att staden ska kunna växa”
Robert Hammarstrand (S)
”Vi har försökt stärka det som redan finns och blivit ”gödbädden” som vi ville bli”
Susan Runsten, Projektledare Utveckling Nordost
Se informationsfilmen om projekt Utveckling Nordost
Producerad av Carl-Pontus Hjorthén och Martin Jönsson, Svenska Grammofonstudion, 2013.
Se fler jobb här. Läs mer på utvecklingnordost.se Dokumentation av projekten (pdf: på 72 sid)
Bolaget Utveckling Nordost söker ny finansiering under 2014.
_________________________________________________________________________________________
reseguiden.se — Nordens ledande jämförelsesajt för att söka och hitta resor

Bakgrund: preaction
Reseguiden är en sajt som gör det enkelt att jämföra och hitta rätt resa till rätt pris. Inspiration, tips och resminnen från andra resenärer på medlemsforumet är en viktig del. Reseguiden är oberoende och säljer inga egna resor. Sandsjö Action började arbeta med Reseguiden hösten 2005. Då bokade fortfarande många sina resor på vanlig resebyrå. Nätbyråer var relativt okända. Reseguiden behövde förtydliga sin externa kommunikation för att skapa kännedom och dra in folk till sajten. Det taktiska målet var att besökaren skulle besöka reseguiden.se, boka sina resor via sajten och gärna bli medlem.
Lösning: action
Våren 2006 genomförde Reseguiden sin första rikstäckande utomhuskampanj på temat ”Titta så många trevliga resor”. En generös och kaxig kampanj. Genom att peka på ställen där resor såldes, till exempel butikslokaler och tågstationer, hyllade man de 552 reseföretagen som då ingick i Reseguiden. Även en annonskampanj på samma tema producerades.
Året därpå var det dags för en kampanj även riktad mot en yngre målgrupp. Nyheten att man kunde lägga upp sina resefilmer på Reseguidens medlemsforum marknadsfördes med en webb-kampanj och en tävling. Den bästa filmaren vann en resa för två till Thailand. Sandsjö Action har gjort idéerna till Reseguidens mässmontrar i Sverige och vid utlandslanseringar. På TUR-mässan 2008 arbetade vi med konceptet Turistinspiration och priset Årets Turistinspiratör.
Resultat: reaction & satisfaction
Syftet har varit att nå resenärer som ännu inte upptäckt Nordens ledande jämförelsesajt för resor och öka antalet reseföretag knutna till Reseguiden. När vi startade samarbetet, kom en stor del av Resegudiens trafik från mediapartners och affiliates (att jämföra med ett återförsäljarnät i en klassisk distributionskedja). Resultatet av reklamkampanjer och mässor har gjort att fler och fler upptäckt Reseguiden.
Under perioden 2005 – 2008 har andelen besökare som går direkt till www.reseguiden.se ökat med 500%. Reseguiden har breddat sin målgrupp från vana internetanvändare till den vanliga resenären. Besökaren hittar runt 600 reseföretag på ett ställe och idag finns alla stora reseföretag med. Varje månad hjälper Reseguiden över 800 000 resenärer att jämföra och hitta resor. Jämför själv.
Se fler jobb för reseguiden.se >
_________________________________________________________________________________________
Frälsningsarmén — Direktmarknadsföring sedan 2003
”Frälsingsarmén bedriver ett stort socialt arbete bland människor som har det svårt. För att finansiera detta behöver vi ekonomisk hjälp från många människor. Under många år har det därför årligen gjorts tio kampanjer. Tyvärr har behoven inte minskat. Sandsjö Action har sedan 2003 hjälpt oss med direktreklamen till både trogna givare och att rekrytera nya.
Att gång på gång komma fram med nya infallsvinklar och tilltal, på samma koncept, ställer stora krav på både idé och kreativitet. Sandsjö Action har lyckats oerhört bra med detta. De har också varit lyhörda för de värdegrunder som är så viktiga för vår organisation.”
Jan Kempe, Frälsningsarmén

Bakgrund: preaction
Håkan Sandsjö har jobbat med Frälsningsarmén i 12 år. Frälsningsarméns CD, En salig samling >, var ett av mina första och mest lyckade jobb på Force Forsman & Bodenfors. Ett bra exempel på taktisk reklam. Att det behövdes soppkök i Sverige var 1999 politiskt sprängstoff. Projektet förstärkte ett av världens mest välkända varumärken samtidigt som det drog in över sexton miljoner kronor till Frälsningsarméns hjälpverksamhet i Sverige. Även idén till ”Stans dyraste papperskasse” producerades under min tid på Force Forsman & Bodenfors.
Från julen 2003 till julen 2011 producerade Sandsjö Action all Direktmarknadsföring (DM) för Frälsningsarmén. Ett tiotal insamlings-DR och nyhetsbrev om året. Julinsamlingen är den största kampanjen med 600 000 insamlingsbrev.
Lösning: action
Vår utmaning är att behålla eller öka nivån på insamlade medel. Frälsningsarmén rekryterar fler trogna givare genom att främja lojaliteten hos de bästa givarna. Ofta äldre kvinnor. Detta görs bland annat genom nyhetsbrev, som visar på resultaten av varje givares insats och hur pengarna har använts. Återväxten säkras genom nyrekrytering vid större insamlingar.
I kommunikationen användes ofta humor, gärna med självironin som vapen. Vi pratade om hopp snarare än lidande. Tonen är sympatisk men rakt på sak. Ge oss pengar! Förutom insamlingsbrev med inbetalningskort har vi bland annat producerat annonser, vykort, kampanjer i tunnelbanan och restaurangprojekt.
Det är också viktigt att nå nya framtida givare. Ett exempel är Julklappsapparaten, en webb-kampanj där Frälsningsarmén delade ut roliga julklappstips. Mitt i leken påmindes man om att det finns människor som behöver mat, kläder och tak över huvudet. Kampanjen vände sig till en yngre målgrupp och Frälsningsarmén prövade här nya sätt att samla in pengar via SMS och Internet.
Resultat: reaction & satisfaction
Frälsningsarméns attityd väcker sympatier för varumärket samtidigt som man skördar stora framgångar med det konkreta insamlingsresultatet. Medelgåvan bland befintliga givare har ökat. Vi ser också fler unika givare än tidigare. Hanteringen har effektiviserats och nettointäkten har ökat tack vare kraftigt minskade kostnader på grund av bättre träffsäkerhet i utskicken.
Desutom har Sandsjö Action fortsatt att vinna priser och kreativa utmärkelser. Se utmärkelser >
Se fler jobb för Frälsningsarmén Sverige >
_________________________________________________________________________________________
Christian Berner — Ett modernt och framåtsträvande företag med historisk förankring

Bakgrund: preaction
Familjeföretaget Christian Berner har verkat i fyra generationer sedan 1897. Sandsjö Action anlitades redan 2003 för en uppdatering av företagets grafiska profil och logotyp.
Lösning: action
Vi har hjälpt Christian Berner att varsamt modernisera den 90 år gamla logotypen ”Mannen med hjulet”. Förutom uppdatering av logotyp tog vi fram en utförlig kommunikationsplattform och en grafisk profil för trycksaker, annonser, webb och accidensmaterial. Kommunikationsplattformen fastslog ledord som teknisk kompetens, erfarenhet och utveckling samt förtroende, humanism och etiskt ansvar. Kärnverksamheten, handel och teknisk kompetens, sker sedan 2006 inom Christian Berner Tech Trade som ingår i Christian Berner Invest.
Vi tog även fram en logotyp, grafisk profil och en webb-plats till Christian Berner Invest, ett nordiskt investeringsbolag med fokus på teknikhandel och tillverkningsindustri. Kommunikationen ska hjälpa Christian Berner Invest att etablera sig metodiskt och stadigt, som en ny aktör på den finansiella marknaden.
Resultat: reaction & satisfaction
Christian Berner Tech Trade har gått från stadig men svag lönsamhet till tillväxt och stark lönsamhet. Mycket tack vare en tydligare vision och gemensam värdegrund. Idag attraherar man, på ett helt annat sätt än tidigare, duktiga nya medarbetare.
Sedan 2003 har företaget ökat omsättningen från 200 till 300 miljoner kronor. 2007 byggde och flyttade man in i egen fastighet i Mölnlycke Företagspark.
_________________________________________________________________________________________